Kheirón küldetés
Pannon versenyjátékok 2024/2025: Antik Napközi
A TRÜPHÓN-DOSSZIÉ
A pályamű beküldéséig hátralévő idő
Kedves Versenyzőink!
Az idei versenyen az ókori világ mindennapjaiba, az Antik Napközibe tettünk látogatást. Megismertétek, hogyan teltek a dolgos hétköznapok a Nílus mentén (például egy szövőműhelyben); majd görög cipőbe bújva jártátok le a lábatokat (hogy tetszett a lagzi?); végül különleges divatot teremtettetek a togatus plüssökkel (micsoda outfitek!).
Mindeközben egy furcsa nevű egyiptomi település neve is rendre előkerült: emlékeztek a keresztrejtvényből kirajzolódó Oxürhünkhosz nevére? Huhh, de nehéz leírni! Ennek az egyiptomi városnak a szemétdombjáról papiruszok tömkelege került elő – erről szólt az a videó, amelyben két kutató beszélt a gabonapehelyszerű töredékekkel végzendő munka sokszínűségéről! (Ha van kedvetek, nézzétek meg újra, a görög forduló 4. fejezetében!)
Itt élt a Kr. u. 1. században egy Trüphón nevű takács is. Róla és családjáról egész sok mindent megtudhatunk az oxürhünkhoszi papiruszleletekből. Elképzeltük, milyen lehetett a régészek jegyzetfüzete az ott felfedezett tárgyakkal és szövegtöredékekkel. Ezt a bizonyos Trüphón-dossziét a rendelkezésetekre bocsátjuk, hogy képet alkothassatok arról a városi környezetről és kultúráról, amelyben ő és családja élt – és elkészíthessétek a versenyt lezáró pályaművet.
A verseny online fordulóinak bejárása után nem mindennapi kihívás elé néztek: rajzoljatok egy képregényt Trüphón főszereplésével!
A feladat tartalmi és formai megvalósításához adunk némi segítséget, de megszabunk néhány kritériumot is, hogy biztosan jól összeálljon a kép! 😉
A képregénynek egyetlen nap eseményeit kell ábrázolnia! Ehhez gondoljátok át, hogyan telhettek a takács átlagos hétköznapjai, de ne erre összpontosítsatok! Trüphón rutinját ugyanis egy rendkívüli esemény fogja felborítani. Minthogy a Kr. u. 1. században Oxürhünkhosz már a római birodalom fennhatósága alatt állt, a kiindulópontotok az legyen, hogy a város éppen egy fontos római közhivatalnok érkezésére készül! Ebből, persze, Trüphón is kiveszi a részét: különleges ruhadarabon dolgozik, csakhogy egy váratlan esemény minden számítását keresztülhúzza…
Mielőtt hozzálátnátok a pályamű kidolgozásának, lapozzátok végig a dossziét, majd olvassátok el a tartalmi és technikai követelményeket!
* Kedves Versenyzők!
Köszönjük, hogy jeleztétek nekünk a papirusztöredékek szövegében talált hibákat – elnézést kérünk értük! Frissítettük a dosszié tartalmát, így már minden évszám és császárnév a helyére került. 😉
2025. 01. 30.
TARTALMI KÖVETELMÉNYEK
TECHNIKAI KÖVETELMÉNYEK
ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK
A pályaműre az egyes fordulókhoz hasonlóan 80 pontot lehet kapni.
Lapozzátok végig és olvassátok el a régészek jegyzetfüzetét, ismerjétek meg Trüphón történetének töredékeit, valamint vizsgáljátok meg a benne szereplő tárgyakat és helyszíneket – így képbe kerültök a készülő képregényetek alapjaival.
Üljetek össze és ötleteljetek! A megismert részletek alapján ki legyen a képregényetek három főszereplője, mi legyen a fő bonyodalom, amely köré a történetetek épül majd, milyen helyszíneken történjenek az események, mely tárgyakat szeretnétek beépíteni? Ezeket mind-mind jegyzeteljétek le kulcsszavakkal!
Miután a fő pontok kialakultak, készítsétek el a történet vázlatát. Itt már figyelhettek az apróbb részletekre is: hogyan fog futni az egy nap alatt zajló eseményszál, miként fér ez bele a képregény adta keretek közé – készítsetek forgatókönyvet, írjátok meg a történetet! Fontos a biztos történetszál, anélkül nem lesz tuti a képregény.
Összeállt a történet? Akkor elkezdhetitek megtervezni, hogy milyen párbeszédek vagy átkötő mondatok fognak szerepelni a képregényben. Írhattok több verziót is, az összeállítás során ezekből könnyebb lesz válogatni.
Ha megvan a történet, és benne minden olyan tényező, amelyet a feladat kiírásában kértünk (főszereplők száma, helyszín, felhasznált tárgyak, cselekmény időtartama), akkor nekiláthattok a képregény megtervezésének. Az interneten (de akár a könyvtárban is) rengeteg képregénnyel találkozhattok. Figyeljétek meg, hogyan osztják fel az oldalakat, miként ábrázolnak jeleneteket, érzelmeket és eseményeket a rajzolók – mindezt a saját, egyedi stílusukban. Ti is igyekezzetek a saját stílusotokat követni a rajzolás során, ne másoljatok, de ötleteket nyugodtan átvehettek a képregényekből!
Itt az idő megtervezni a szereplők kinézetét is. Igyekezzetek hasznosítani a három forduló során szerzett ismereteiteket, és a szereplőket és környezetüket az adott korszaknak megfelelően ábrázoljátok!
Ezen a ponton elővehetetitek a képregényetek alapját, a megfelelő méretű kartont, de továbbra is el a kezekkel a tollaktól és filcektől! Ceruzával tervezzétek meg, hogyan helyezkedik majd el az oldalon a megadott számú jelenet. Legyetek kreatívak, nem muszáj egyforma négyzetekre osztani a lapot, a képregények ennél jóval változatosabbak.
Ha összeállt a történet és a plakát szerkezete is, gondoljátok át, hogyan lehet arányosan elosztani a cselekményszálat a képregény keretei között, hogy mindenre megfelelő hangsúly jusson! Melyik esemény mennyi képkockát fog igénybe venni, hol kapnak majd helyet a szövegek?
Ha mindent megterveztetek, a történet menetét és a karakterek küllemét kívülről fújjátok, egyezségre jutottatok a felosztást illetően, akkor elkezdhetitek berajzolni ceruzával a jeleneteket! Ügyeljetek rá, hogy valóban képregényszerű legyen a küllem, és ellenőrizzétek többször, hogy minden követelmény szerepeljen benne, amit a feladat kiírásában kértünk. Ha mindenben szuperbiztosak vagytok, véglegesítsétek az alkotásotokat színekkel, festékkel – vagy bármilyen más kreatív megoldással!
Az elkészült képregényt fotózzátok le, és a fotót töltsétek fel a Palladion Műhely Dropbox-tárhelyére az alábbi gomb megnyomásával.
!!! FONTOS!!!
A dokumentum elnevezésében (filenév) szerepeljen a CSAPATNEVETEK, hogy azonosítani tudjuk a munkátokat.
A file-ok csatolása után megjelenő Név (Your name), illetve Email-cím (Your email address) mezőkbe a felkészítő tanárotok nevét és email-címét írjátok be.
HOZZÁJÁRULÁS
A pályamű beküldésével hozzájárultok ahhoz, hogy a kész munkát a Palladion Műhely Egyesület a verseny végén a honlapján és közösségi médiás felületein, illetve a díjátadón és a pályaművekből rendezett kiállításon bemutassa.
Amennyiben nem szeretnétek, hogy a munkátok megjelenjen ezeken a felületeken vagy alkalmakon, kérjük ezt írásban jelezzétek nekünk a pecs.hyperion@gmail.com email-címen.
A képregényt (amelynek hátuljára szintén írjátok rá a csapatotok nevét!) postán is küldjétek el nekünk a megszokott címre:
Palladion Műhely
Budapest 1277, 23. posta
POSTÁN MARADÓ
vagy előzetes időpontegyeztetés után hozzátok el a Palladion Műhely irodájába (1027 Budapest, Kacsa utca 22, előtte írjatok az info@palladion.hu címre).
A pályamű feltöltésének, illetve a postai küldemény feladásának határideje:
2025. február 28. péntek.
Ha betegség vagy más súlyos akadály miatt nem készültök el határidőre, írjatok nekünk!
Eredményhirdetés 2025. március 28-án pénteken lesz.
A verseny ünnepélyes díjátadóját idén Budapesten rendezzük meg májusban, majd a verseny során készült legjobb kreatív alkotásokat kiállításon mutatjuk be, a pontos helyszínnel és időponttal később jelentkezünk.
JÓ MUNKÁT KÍVÁNUNK!
Elakadtatok? Nem értitek? Kifutottatok az időből? Írjatok, igyekszünk hamar válaszolni! 🙂
Ha van kedvetek, készítsetek életképet a csapatotokról a feladatok megoldása közben, és tegyétek közzé a fotókat Instagramon. Használjátok a #kheironkuldetes hashtaget, hogy láthassunk titeket, hiszen a legjobb képeket mi is megosztjuk a Palladion Műhely instagramján.
Ha nincs nyilvános Instagram fiókotok, a fotókat e-mailben is elküldhetitek nekünk a pecs.hyperion@gmail.com címre.
© Palladion Műhely│Adatkezelés│Sütik│Impresszum
Grafikus illusztrációk: www.freepik.com; www.canva.com