Állatkert az asztalon

Az ókori Egyiptomban a nők és a férfiak is használtak szemfestéket, a sminkpaletta a legkorábbi időktől kezdve a tárgyi kultúra fontos része volt. A különféle állatok alakjában palából kifaragott festékdörzsölő paletták a Kr. e. 4. évezred második felének jellegzetes emlékei: a formák gazdag repertoárjában a halak és teknősök mellett gyakoriak a madarak és a nagyobb testű emlősök, például antilopok, vízilovak és elefántok ábrázolásai.

A predinasztikus paletták csak sommásan utalnak az ábrázolt állat alakjára: az arányaiban apró fejhez és pöttöm végtagokhoz képest meglehetősen tömzsi és széles a has – mai szemmel ettől olyan ennivalóak ezek a formák. A teli pocak feltehetően gyakorlati célt szolgált: a viszonylag kisméretű darabok felületén itt dörzsölték szét a festéket.

Saját egyiptomi palettakollekciója sajnos csak keveseknek lehet, de némi leleményességgel és kézügyességgel közel kerülhetünk ehhez az álomhoz, ráadásul fáradozásainknak praktikus haszna is lesz!

Íme, így készül a predinasztikus poháralátét-szett!

Hozzávalók

• vastagabb filc (legalább 4-5 miliméteres, hogy az alátétnek tartása legyen)
• papír, ceruza
• sütőpapír, folpack
• vasaló, olló, tű és cérna

A legelső feladat a minták összegyűjtése, aminek alapján megrajzolhatjuk a sablont. A mi palettáinkat többek között a Metropolitan Museum, a British Museum, a Brooklyn Museum , az Ashmolean Museum, a bostoni Museum of Fine Arts és a brüsszeli Musée Royaux d’Art et d’Histoire darabjai ihlették.

Ahhoz, hogy a filcből pontosan ki lehessen vágni a mintát, először is rögzíteni kell a rajzot. Ehhez szendvicset készítünk, ami a következő rétegekből áll: egy réteg sütőpapír – a kivágott papírminta – egy réteg folpack – újabb réteg sütőpapír. Ha az így összeállított szendvics rétegeit egymásra vasaljuk, a papírminta és a folpack összetapad, ezt az együttest pedig újabb vasalással már a filchez tudjuk rögzíteni (a szendvics összetétele ezúttal filc – minta folpackkal lefelé – sütőpapír).

Most következik a filc körbevágása – jó olló kell hozzá, mert a vastag anyaggal nehéz bánni, különösen a szarvak, fülek, paták és egyéb kis tartozékok esetében érdemes vigyázni! Ha sikerült, a mintát könnyen le lehet húzni a filcről, mint egy matrica hátoldalát.

A predinasztikus palettákon az állatok szemét berakással vagy bekarcolással jelölték, általában ez az egyetlen kidolgozott részletük. A filcpaletták szemének elkészítésénél több megoldás is adódik: a legegyszerűbb, ha rezgő szemet ragasztunk rájuk. Ennél kicsit dolgosabb a hímzés: ha autentikusságra törekszünk, szürke cérna használata javasolt, de kicsit merészebb kollekcióhoz – főleg ha épp színes koktél kortyolgatásáról álmodozunk – választhatunk élénkebb árnyalatokat is.


Hát nem esik sokkal jobban a mentás málnaszörp, ha ilyen alátét óvja közben az asztalt? 🙂


A fenti galéria képei
1. Hal alakú paletta, Kr. e. 3850–2960 körül. New York, Metropolitan Museum of Art, 10.176.88 / Public Domain
2. Paletta teknős és antilopfejekkel, Kr. e. 3650–3500 körül. New York, Metropolitan Museum of Art, 21.6.113 / Public Domain
3. Paletta kettős madárfejjel, Kr. e. 3300–3000 körül. New York, Brooklyn Museum, 09.889.161 / Creative Commons-BY
4. Víziló alakú paletta, predinasztikus kor. London, British Museum, EA67650 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0
5. Paletta madár alakjában, Kr. e. 3300–3000 körül. New York, Brooklyn Museum, 76.7 / Creative Commons-BY
6. Paletta teknőspár ábrázolásával, Kr. e. 3650–3500 körül. New York, Metropolitan Museum of Art, 10.176.78 / Public Domain

  •  
  •  
  •  

Szólj hozzá!