Catwalk

Gyakran meglepve csodáljuk az ókori műtárgyak modernitását: ennek a több mint kétezer-ötszáz éves egyiptomi fajanszszobornak a csíkos ruhája akár az utcán – vagy a kifutón – is szembejöhetne!

Festett fajanszszobor töredéke. Egyiptom, Harmadik Átmeneti Kor – Késői Kor (Kr. e. 945–600 körül). Metropolitan Museum of Art, New York, 17.194.2214, Public Domain.
Forrás: www.metmuseum.org. Csíkos ruha: www.soolinen.com.

A fotó persze csalóka. Nemcsak a figura nagyságát rejti el (a töredék alig több mint 10 centiméter magas), hanem a fej hiányát is szinte természetesnek láttatja – holott éppen ez tenné egyértelművé, hogy a csíkos ruhás hölgy személyében nem akárkivel van dolgunk.

Vannak azért árulkodó jelek: a ruha mintázata mellett ilyen a nyakat ékesítő udzsat-szem amulett, a behajlított jobb kézben tartott szisztrum, a (ma már töredékes) bal kézre akasztott kosár és az előrenyújtott Nofertum-alak.

Egyiptomban a macskaformájú Básztet istennőt szokták ezekkel a képjelekkel ábrázolni. Az udzsat-szem nem csupán védelmet nyújt a számára, hanem a Napistenhez való kötődését is kiemeli: Básztet egyike volt a Napszemként – Ré leányaként – tisztelt istennőknek. 
A fején lótuszvirágot viselő Nofertumot, akinek a szobrát az istennő maga elé emeli, a fiának tekintették; talán a karján lógó kosárban is a gyermekeit vitte (hasonló szobrok olykor kismacskáival együtt ábrázolják). 
Básztet kultuszához szorosan hozzátartozott a zene és a tánc, erre is utal a jobbjában tartott csörgőhangszer, a vad oroszlánként dühöngő Napszem-istennőket megbékítő szisztrum. 
Hosszú ruhájának mintázata egy elmélet szerint talán a macskák bundáját idézi; az istennő öltözékét az egyiptológusok által csak „háziasszony Básztet”-ként említett szobortípus bronzpéldányai is gyakran csíkosnak mutatják.

Básztet tisztelete a Kr. e. 1 évezredben lett igazán jelentős Egyiptomban; bubasztiszi nagy ünnepére Hérodotosz szerint évente mintegy hétszázezren gyűltek össze, és már a hajóúton az istennőt dicsőítették: „az asszonyok közül sokan a maguknál tartott kereplővel kerepelnek, a férfiak egy része az egész úton auloszon játszik, a többi nő és férfi pedig énekel és tapsol” – ’cause everybody digs a swinging cat.


Háziasszony Básztetek: Az előtérben a Metropolitan Museum fajanszszobra egy archív fotón (még meglévő fejjel), forrás: Nora E. Scott, The Cat of Bastet. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, NS 17/1 (1958), 1–7, 3. oldal (jstor).
Mögötte balról jobbra Básztet bronzszobrai: Metropolitan Museum of Art, 34.6.1, CC0; British Museum, EA37641 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0; Christies 3748/166, forrás: christies.com; Rijksmuseum von Oudheden, F 1960/8.2, CC0; British Museum, EA57278 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0; British Museum, EA25565 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0
A Hérodotosz-részlet (II, 60) Muraközi Gyula fordítása.
A videóban Floyd Huddleston – Al Rinker: Everybody Wants to Be a Cat (Aristocats) a DCappella előadásában.

  •  
  •  
  •  

Szólj hozzá!