Galacsinok nyomában

Az egyiptomiak a ganajtúró bogár alakját a felkelő nappal, Kheprivel társították, a kis skarabeuszok ugyanis úgy bújnak elő a földbe temetett galacsinokból, mintha a semmiből születnének meg – épp, ahogyan a hajnalban újjászülető nap is „a semmiből” bukkan elő a keleti horizonton: magától keletkezik.

A hieroglif jelek értelmezéséről sokszor fantasztikus magyarázatokat adó szerző, a Kr. u. 5. században élt Hórapollón óta ebben a mozzanatban látjuk a skarabeusz viselkedése és az egyiptomi vallás kulcsmomentuma: Ré újjászületése közötti összefüggést (Hieroglyphica 10). A Nap és a ganajtúró közötti kapcsolat azonban ennél sokkal összetettebb, és az egyiptomiak aprólékos figyelmét, amellyel az őket körülvevő természet jelenségei felé fordultak, minden bizonnyal a skarabuszbogár egyéb lenyűgöző tulajdonságai és szokásai sem kerülték el.

Skarabeusz és galacsinja (forrás).

Bizonyára pontosan látták, hogy a skarabeusz nem a mellső lábacskáival tolja maga előtt a galacsint (ahogyan azt az ábrázolások amúgy sokszor láttatni engedik). Ehelyett fejét a föld felé fordítva „kézállásba lendül”, és a golyót két hátsó lábával rugdossa el fészkéhez – tolatva. Ez a retrográd mozgás az egyiptomi világképben könnyen összekapcsolódhatott a Napisten éjszakai útjának elképzelésével: napnyugtakor Ré aggastyánként bukik alá a horizonton, napkeltekor pedig gyermekként születik újjá, a túlvilág fordított univerzumában tehát visszafelé utazik az időben.

Hunefer és Nasa köszöntik a felkelő Napot: a himnusz feliratát a jelek orientációja alapján jobbról balra kellene olvasni, a kolumnákat azonban balról jobbra rendezték; a túlvilági könyvekre jellemző retrográd írás a Nap útjának megfelelően „visszafelé” halad (Kr. e. 12. század).
British Museum, EA9901,1 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0

A skarabeuszra (épp, mint az alvilágon áthaladó Napistenre) szörnyű veszélyek leselkednek, miközben rejtekhelye felé igyekszik, éppen ezért mindig tökéletesen egyenes vonalban halad (még rükvercben is!), hogy galacsinját – és önmagát – megóvva minél gyorsabban teljesítse a távot. A nem mindennapi mutatványhoz magát a Napot, éjjel pedig a Holdat és a csillagokat, pontosabban a tejutat használja iránytűként (a jelenséget igen szórakoztató kísérletekkel alátámasztva mutatja be előadásában Marie Dacke kutató biológus). A természetben nem a skarabeusz vezeti az égitesteket, hanem éppen fordítva: amikor az egyiptomi ábrázolásokon a bogár „felemeli” a Napot vagy a Holdat, nem (csupán) görgeti őket, hanem  igazodik is hozzájuk.

Két melldísz Tutankhamon sírjából: a baloldali skarabeusz mellső lábai között a Nap, a jobboldalié között a Hold jelenik meg (Kr. e. 14. század). Kairó, Egyiptomi Múzeum. (Képek forrása: szoláris melldísz, lunáris melldísz)
Anhay papirusza, Kr. e. 12–11. század. British Museum, EA10472,7. © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0

Egy egyiptomi papnő, az Újbirodalom vége felé élt Anhay Halottak könyve papiruszának itt látható jelenetében (amely a királysírok túlvilágkönyveinek egyik ábrázolását idézi) a napbárkát Nun, a teremtő ősvíz megtestesítője tartja, a bárkában utazó skarabeuszt nyolc isten kíséri. Khepri a magasba emeli a vöröslő napkorongot, amelyet az ég hieroglif jegyéből alácsüngő Nut, az ég istennője, illetve az általa a lábánál fogva megtartott alak fogad: ő Ozirisz, „aki körülveszi a túlvilágot”. Az ábrázolás a Nap mindennapos útjának képi megfogalmazása hajnaltól napnyugtáig, az ősóceánból való kiemelkedés pillanatától az Ozirisz birodalmába való alászállásig.

Ugyanezt az elképzelést sűríti magába a borítóképen is látható relief a Metropolitan Museum gyűjteményéből: a földet sugaraival beragyogó Nap skarabeusz formájában halad végig az égen a túlvilág felé (a körbe foglalt csillag hieroglif jegyének olvasata Duat: túlvilág).

Dombormű a nap útjának ábrázolásával (Kr. e. 4–3. század). Metropolitan Museum, 66.99.73 / Public Domain

A nap kíséretét itt egy-egy pávián alkotja, amelyek egyszerre üdvözlik és oltalmazzák az istent: a Nap teremtményei egyúttal kultuszának fenntartói is. Fejüket az ’örökkévalóság’ jelentésű sen-hieroglifa koronázza – a hajnaltól éjszakáig, majd éjszakától hajnalig tartó körforgás az idők végezetéig ismétlődik, a teremtett lények ujjongása minden nap újra felharsan.

Ezeket a gondolatokat – „Ré és nyája” viszonyát – az ábrázolások mellett az egyiptomi naphimnuszok is számos változatban megörökítették. Mi most egy késői, zenés verziót szólaltatunk meg: a Kr. u. 1974-ben készült mű a Doors billentyűse, Ray Manzarek alkotása. Scarab, roll your dung ball!

Szólj hozzá!