Zoopraxiszkóp

Állat…? Gyakorlat…? Kémlelő…? Heuréka: élőmozgás-megfigyelő! A triplán összetett görög szó nem ókori találmány – Eadweard Muybridge angol fotográfus (1830–1904) nevezte el így az általa tervezett szerkezetet, amely fontos lépést jelentett a modern film megszületéséhez. Muybridge nagy gonddal tanulmányozta az emberek és állatok mozgását: vágtató lovakról készített képsorozatot, majd az egyes fotókat – hogy a torzulást elkerülje – meghajlítva újrafotózta, egy kör alakú üveglapra helyezte, átrajzolta és kiszínezte őket. Vetítőgépe segítségével így a mozgás illúzióját tudta kelteni. (A folyamat megértéséhez ezt a mozgóképsort ajánljuk.)

Egyik diszkosza diszkje lovon bukfencet vető akrobatát ábrázol, amelyet a Dikaiosz-festő amphorafedőjével montázsoltunk össze. Ez a feketealakos edény a Kr. e. 6. század végén, Athénban készült, de Közép-Itáliában találták, és 1893-ban került a Louvre gyűjteményébe. Körülbelül 32 cm átmérőjű fedelén három fogathajtót látunk, akik előregörnyedve, pálcával hajtják száguldó lovaikat – versenyeznek; egyikük izgatottan fordul hátra a nyomába érő vetélytársát kémlelve. A három kocsit oszlopok választják el: ezek a határkövet jelölik, amelyet a verseny helyszínén, a hippodromban meg kellett kerülniük. A képre nagyítva az is láthatóvá válik, hogy az egyes kocsik előtt 4-4 paripa vágtázik fej-fej mellett – aki bizonytalan a körvonalakat illetően, a (kilógó) lólábakat is megszámolhatja!

Manapság már a legegyszerűbb képszerkesztő programmal kísérletező amatőr (=a szerző) is animálhat állóképeket. Ha rajthoz álltak a kocsik, indulhat a futam!

<


A borítóképen és a fotón: feketealakos amphora fedője (Dikaiosz-festő, Kr. e. 510–500) © 2018 RMN-Grand Palais (Musée du Louvre) / Stéphane Maréchalle. A Muybridge lemezét ábrázoló fotó forrása, lentebb az animált változattal: Wikipedia. A coubon Patti Smith Horses (1975) című dalrészletére rohannak a lovak.

Szólj hozzá!