Cruising through fabrics

A Dior divatcég 2022-es Cruise kollekcióját az antikvitás, illetve a márka 1951-es kampánya inspirálta, amelyet az athéni Akropoliszon fotóztak. A tervező, Maria Grazia Chiuri nemcsak az ókori ábrázolásokról ismert – vagy felismerni vélt – textilekhez és „szabásvonalakhoz” nyúlt vissza, hanem mitikus nőalakokat is megjelenített a ruhákon. A kollekcióból most három olyan darabot emelünk ki, amelyek az antik műalkotásokkal párhuzamba állítva bepillantást engednek az ókori Hellasz szöveteinek világába.


Az egyik gyakran ábrázolt görög női viselet, a peplosz jellegzetes ismertetőjegye a kollekció több darabján is visszaköszön. A felsőrész visszahajtott széle, az apoptügma érhetett a derék vagy egészen a csípő vonaláig, lóghatott szabadon, vagy övvel is megköthették a deréknál vagy a mell alatt. (Az apoptügma modern fogalom, ókori nevét nem ismerjük.)
A peplosz gyapjúból és vászonból is készülhetett. Az anyag kiterítve egyszerű téglalapot formázott – varrások nélkül. Erre nem is volt szükség, hiszen a ruhadarabot csupán hajtogatással és néhány ruhakapcsoló tű segítségével öltötték magukra.

A khitón a női (és a férfi) ruhatár alapdarabja volt, mely a peplosznál vékonyabb szövetből készült. Könnyedségét gyakran az ábrázolások is mutatják: a textil ráncolata sűrű, a test alakja pedig nemcsak kiemelkedik, hanem sokszor láthatóvá is válik a ruha alatt. És valóban – mintha a Dior egyes lágy esésű, áttetsző, sűrűn ráncolt darabjain is a vázaképek khitónjai kelnének életre.

Arakhné alakja oly módon jelenik meg a modern ruhadarabon, ahogy az antikvitásból egy ábrázolása sem maradt fenn. A félig pók, félig női figura képe utalás a mítoszra. A történet egyik változata szerint ugyanis a lány kiemelkedő szövőtehetség volt, munkáit sokan csodálták. Az elismerés azonban a fejébe szállt, és azzal dicsekedett, hogy még Pallasz Athénénél is szebbet képes alkotni. Az istennő szövőpárbajra hívta hát a gőgös halandót. Arakhné munkája Athénét is lenyűgözte, ám az istenekkel szembeni tisztelenségért darabokra tépte az élethű jelenetekkel teli szövetet. Arakhné bánatában kioltotta életét, de Athéné megsajnálta és éjjel-nappal szövő pók alakjában keltette életre a lányt.

Az új kollekció nemcsak az antik öltözeteket, hanem az ókori tereket is megidézte, hiszen a bemutatóra az athéni Panathénaia stadionban került sor. Az első modern kori olimpia megnyitójára készült márványstadion egy Kr. e. 4. században épült hippodrom (lóversenypálya) fölé épült. Nevét is erről kapta, hiszen az ókori építmény az athéni nagy Panathénaia ünnep versenyeinek egyik helyszíne volt. Habár a bevonulás helyszíne az antik sporteseményeket idézte, ma nem a megmérettetésre váró atléták, hanem modellek haladtak végig a nézők fürkésző tekintete előtt.


Borítókép: A Dior kollekcióinak kampányfotói 1951-ből és 2021-ből (Forrás: twitter, greece-is.com © Ria Mort)

A bejegyzésben szereplő képek:
1. Dior Cruise 2022 Show, 1. look (Forrás: dior.com)
2. Eiréné márványszobra, Kr. u. 14–68 körül. New York, Metropolitan Museum of Art, 06.311 / Public Domain
3. Dior Cruise 2022 Show, 4. look (Forrás: dior.com)
4. Athéni vörösalakos amphora részlete Terpszikhoré alakjával, Kr. e. 440 körül.  London, British Museum, 1847,0909.7 © The Trustees of the British Museum / CC BY-NC-SA 4.0
5. Dior Cruise 2022 Show, 65. look (Forrás: dior.com)
6. Feketealakos léküthosz részlete szövőjelenettel, Kr. e. 550–530 körül. New York, Metropolitan Museum of Art, 31.11.10 / Public Domain
7. Kampányfotó a Dior divatbemutatójáról az athéni Panathénaia stadionban (Forrás: harpersbazaar.com)

Szólj hozzá!