A Palladion Műhely szemléletében és munkájában kezdettől fogva meghatározó szerepet játszik az oktatás támogatása, aminek a Kheirón Klub mellett két fontos színtere van: a Pécsi Tudományegyetem Klasszika-filológia Tanszékével közösen szervezett Pannon Versenyjátékok, illetve az ELTE Ókortudományi Intézetével együttműködésben megvalósított Propylaia Ókortudományi Napok.
Bár a két program célcsoportja nem teljesen azonos (a Pannon Versenyjátékokra az általános iskola felső tagozatától várunk jelentkezőket, a Propylaia pedig főként a középiskola utolsó éveiben járó diákoknak szól), a szándék közös: megnyitni az utat a fiatalok előtt az antik kultúrák felé, megmutatni, hogy az ókor világához való kapcsolódás nem életkorhoz vagy évszázadhoz kötött, s hogy az azzal való ismerkedés lehet egyszerre értő és játékos, könnyed és persze halálosan komoly.
Idén mindkét programot másodszorra rendeztük meg, és egyre inkább látszik, hogyan erősítik egymást a kezdeményezések, nemcsak a kettő közötti átjárhatóság, hanem az általuk életre hívott közösségek révén is (van például, aki a Pannon Versenyjátékokról érkezett a Propylaia résztvevői közé, és van, aki a Propylaia után indult el a versenyen – vagy éppen csatlakozik annak szervezőihez).
Hogy idén mindkét program „az állatok sokoldalú szerepén keresztül” közelítette meg az ókor világát, történetesen véletlen egybeesés. A Zoókori sztori résztvevőinek lehetett ugyan némi helyzeti előnyük a Propylaia zoocentrikus kihívásaiban, újdonságokban itt sem volt hiány: az Ókortudományi Intézet oktatói napról napra más-más perspektívából és más-más módszerekkel mutatták be a felfedezésre, megismerésre, megvitatásra, vagy éppen csak rácsodálkozásra váró témákat, kérdéseket és problémákat (részletes program ITT). Nagyon jó volt látni a résztvevők nyitott, csillogó tekintetét és kitartó lelkesedését: a találkozás számunkra is épp olyan ösztönző volt, mint amennyire sokat – reményeink szerint – mi magunk adni tudtunk.
Bár a Pannon Versenyjátékok és a Propylaia gondolata egyaránt abból a törekvésből született, hogy utat mutasson a pécsi, illetve a pesti egyetemi képzések felé, talán mást/többet is kaphatunk tőlük: közösséget diákok, hallgatók és tanárok között közoktatáson (és státuszon) innen és túl, és visszajelzést, hogy még mindig érdemes – akkor is, ha egyre nehezebb – mindenféle fokon taní-tani.
Kedves Propylaia-résztvevők, köszönjük, hogy velünk tartottatok idén!
Jó pihenést kívánunk, a jövőhöz pedig sok erőt és bátorságot, nektek és tanáraitoknak egyaránt!
Az idei Propylaia az ELTE BTK Hallgatói Önkormányzatának támogatásával valósult meg.
Fotók: Endreffy Kata, Jasper Kata, Muth Margaréta